Kalkulator przełożeń skrzyni biegów

Uwaga: Wprowadź dane pojazdu, przełożenia poszczególnych biegów oraz przełożenie główne, aby obliczyć prędkości obrotowe oraz prędkości maksymalne.

Wyniki i Analiza

Twoja konfiguracja

Tabela przełożeń
Wykresy
Prędkości
Bieg Przełożenie Przełożenie z głównym Prędkość max. [km/h] Prędkość przy 1000 obr/min [km/h]

Wykres przełożeń

Zmiana obrotów silnika między biegami

Prędkość przy danych obrotach silnika

Bieg 2000 obr/min 3000 obr/min 4000 obr/min 5000 obr/min

Zalety Optymalizacji Przełożeń

  • Ekonomia: Dopasowanie przełożeń do pracy silnika w ekonomicznym zakresie obrotów.
  • Osiągi: Lepsza dynamika przyspieszania i wykorzystanie momentu obrotowego.
  • Komfort: Płynna zmiana biegów i optymalne przerwy między przełożeniami.
  • Trwałość: Mniejsze obciążenie elementów układu napędowego.
  • Elastyczność: Dostosowanie charakterystyki układu napędowego do potrzeb.
  • Redukcja zużycia paliwa: Przy optymalnych przełożeniach i odpowiedniej jeździe.

Jak to działa? (Szczegóły obliczeń)

Kalkulator przełożeń skrzyni biegów pomaga w analizie i optymalizacji układu napędowego pojazdu:

Parametr Opis Wpływ na obliczenia
Przełożenia biegów Stosunek liczby obrotów wału korbowego do liczby obrotów wału napędowego na danym biegu. Determinuje prędkość pojazdu przy określonych obrotach silnika.
Przełożenie główne Stałe przełożenie przekładni głównej (mostu napędowego). Wpływa na wszystkie biegi, modyfikując końcowe przełożenie.
Średnica koła Całkowita średnica koła z oponą w milimetrach. Większa średnica = wyższa prędkość przy tych samych obrotach.
Maksymalne obroty Górna granica obrotów silnika. Pozwala obliczyć maksymalną prędkość na każdym biegu.
Ekonomiczne obroty Zakres obrotów optymalny dla zużycia paliwa. Pomaga określić optymalny punkt zmiany biegów.

Wzory używane w kalkulatorze:

  • Całkowite przełożenie: Przełożenie biegu × Przełożenie główne
  • Prędkość [km/h]: (Obroty silnika [obr/min] × 60 × Obwód koła [m]) / (1000 × Całkowite przełożenie)
  • Obwód koła [m]: π × Średnica koła [mm] / 1000
  • Obroty przy danej prędkości [obr/min]: (Prędkość [km/h] × 1000 × Całkowite przełożenie) / (60 × Obwód koła [m])

Wskazówki dotyczące optymalnych przełożeń:

  • Różnica między kolejnymi przełożeniami powinna być proporcjonalna (często w zakresie 1,15-1,5).
  • Pierwszy bieg powinien zapewniać dobre ruszanie pod obciążeniem, ostatni – ekonomiczną jazdę z prędkością autostradową.
  • Najlepsze osiągi uzyskuje się, gdy po zmianie biegu silnik pracuje w zakresie najwyższego momentu obrotowego.