Uwaga: Wprowadź dane pojazdu, przełożenia poszczególnych biegów oraz przełożenie główne, aby obliczyć prędkości obrotowe oraz prędkości maksymalne.
Wyniki i Analiza
Twoja konfiguracja
Bieg | Przełożenie | Przełożenie z głównym | Prędkość max. [km/h] | Prędkość przy 1000 obr/min [km/h] |
---|
Wykres przełożeń
Zmiana obrotów silnika między biegami
Prędkość przy danych obrotach silnika
Bieg | 2000 obr/min | 3000 obr/min | 4000 obr/min | 5000 obr/min |
---|
Zalety Optymalizacji Przełożeń
- Ekonomia: Dopasowanie przełożeń do pracy silnika w ekonomicznym zakresie obrotów.
- Osiągi: Lepsza dynamika przyspieszania i wykorzystanie momentu obrotowego.
- Komfort: Płynna zmiana biegów i optymalne przerwy między przełożeniami.
- Trwałość: Mniejsze obciążenie elementów układu napędowego.
- Elastyczność: Dostosowanie charakterystyki układu napędowego do potrzeb.
- Redukcja zużycia paliwa: Przy optymalnych przełożeniach i odpowiedniej jeździe.
Jak to działa? (Szczegóły obliczeń)
Kalkulator przełożeń skrzyni biegów pomaga w analizie i optymalizacji układu napędowego pojazdu:
Parametr | Opis | Wpływ na obliczenia |
---|---|---|
Przełożenia biegów | Stosunek liczby obrotów wału korbowego do liczby obrotów wału napędowego na danym biegu. | Determinuje prędkość pojazdu przy określonych obrotach silnika. |
Przełożenie główne | Stałe przełożenie przekładni głównej (mostu napędowego). | Wpływa na wszystkie biegi, modyfikując końcowe przełożenie. |
Średnica koła | Całkowita średnica koła z oponą w milimetrach. | Większa średnica = wyższa prędkość przy tych samych obrotach. |
Maksymalne obroty | Górna granica obrotów silnika. | Pozwala obliczyć maksymalną prędkość na każdym biegu. |
Ekonomiczne obroty | Zakres obrotów optymalny dla zużycia paliwa. | Pomaga określić optymalny punkt zmiany biegów. |
Wzory używane w kalkulatorze:
- Całkowite przełożenie: Przełożenie biegu × Przełożenie główne
- Prędkość [km/h]: (Obroty silnika [obr/min] × 60 × Obwód koła [m]) / (1000 × Całkowite przełożenie)
- Obwód koła [m]: π × Średnica koła [mm] / 1000
- Obroty przy danej prędkości [obr/min]: (Prędkość [km/h] × 1000 × Całkowite przełożenie) / (60 × Obwód koła [m])
Wskazówki dotyczące optymalnych przełożeń:
- Różnica między kolejnymi przełożeniami powinna być proporcjonalna (często w zakresie 1,15-1,5).
- Pierwszy bieg powinien zapewniać dobre ruszanie pod obciążeniem, ostatni – ekonomiczną jazdę z prędkością autostradową.
- Najlepsze osiągi uzyskuje się, gdy po zmianie biegu silnik pracuje w zakresie najwyższego momentu obrotowego.